Vi vil styrke og fremme trivsel i såvel institution som skoledelen. Alle børn og elever på Privatskolen Nakskov skal have en god dag og styrkes i deres nysgerrighed og lyst til at lære og blive undervist.
Antimobbe-strategien skal understøtte skolens værdigrundlag og øge fokus på forebyggelse af mobning blandt børn. Både børn/elever, personale, skolebestyrelse, ledelse samt forældre inddrages i den kommende proces og fælles har alle et ansvar for løfte opgaven.
Målsætninger:
Definition af mobning:
Mobning er, når en person regelmæssigt og over længere tid – eller gentagne gange på grov vis udsætter en anden person for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende.
Definition af digital mobning:
Når en person på de sociale medier regelmæssigt – eller gentagne gange på grov vis udsætter en eller flere personer for chikane via et eller flere medier. Det kan være i form af beskeder eller videoklip.
Forebyggelse – Hvad vil vi gøre for at forebygge mobning:
Ledelse:
At sikre at der bliver arbejdet med trivsel i hele organisationen.
Personale:
At der handles på eventuel mistanke om mobning.
At der handles på en eventuel henvendelse fra enten elev eller forældre om mobning.
Elever:
At eleverne arbejder med trivsel.
At eleverne tager ansvar for hinanden i klassefællesskabet samt deres egen rolle i fællesskabet.
Forældre:
At forældrene dagligt taler med sit barn om skoledagen.
At forældrene henvender sig til skolen ved mistanke om mobning.
At forældrene er loyale over for deres barns klassekammerater, forældre samt skolen i deres tilgang og handling ved mistanke eller kendskab til mobning.
Forebyggelse – Hvad vil vi gøre for at forebygge digital mobning:
Ledelse:
At sikre at der bliver arbejdet med trivsel i hele organisationen.
Personale:
At der handles på eventuel mistanke om mobning
At der handles på en eventuel henvendelse fra enten elev eller forældre vedr. mobning
Elever:
At eleverne reagerer på evt. mobning og henvender sig til en voksen.
Forældre:
At forældrene reagerer på evt. mobning og henvender sig til skolen, andre forældre eller andre relevante voksne.
Hvordan griber vi ind, når vi oplever mobning:
Ledelse:
Sikre og indgår i de enkelte forløb efter behov og ønske fra klasselærerne.
Personale:
Mulighed for at benytte skolens trivselspædagog.
Kontakter forældrene til de involverende elever.
Indkalder og afholder relevante møder og samtaler.
Elever:
Opsøge og informere en voksen.
Hvem involverer vi, når vi oplever mobning:
Vi vurderer i de enkelte sager hvem og hvilke personer, der er aktuelle at tage kontakt til i de pågældende sager.
Hvordan kan ledelsen aktivt arbejde med at bekæmpe mobning?
Hvordan sikrer vi at antimobbe-strategien er synlig og kendt af alle på uddannelsesinstitutionen?
Hvad gør vi, hvis antimobbe-strategien ikke overholdes?
Hvad gør lærere/pædagoger?
I en konkret sag kan følgende punkter anvendes.
Hvad kan du som forældre gøre, hvis du oplever at dit barn bliver mobbet?
Hvad kan du som elev i klassen gøre?
Hvis du oplever, at en kammerat i din klasse bliver mobbet er det vigtigt, at du ikke ignorerer det og lader som ingenting.