Når skolen, vuggestue/børnehave eller SFO bliver opmærksom på hændelsen, orienteres elevens lærere, SFO og eller børnehave/vuggestue samt skolens ledelse.
Børn får tidligt kontakt til andre mennesker. Det er naturligt at regne med, at børn også vil kunne reagere stærkt, hvis mennesker, som står dem nær, forsvinder eller dør.
Det kan handle om:
Når skolen eller klasselæreren bliver bekendt med hændelsen:
Enesamtaler
Klasselæreren eller kontaktpædagogen kan have enesamtaler med eleven.
Den person, der først får kendskab til hændelsen, giver med det samme besked til klasselæreren, SFO og skolens ledelse:
Klasselæreren kontakter hjemmet – det er betryggende for forældrene at vide, at skolen prøver at hjælpe deres barn – er der noget, forældrene ønsker, der skal siges på skolen?
Overvej
Begravelsesdagen
Den person, der først får kendskab til hændelsen, giver hurtigst muligt besked til skolens ledelse.
Den person, der først får kendskab til hændelsen, giver hurtigst muligt besked til klasselæreren og skolens ledelse.
For skolen:
For vuggestue/børnehave:
Hvis dødsfaldet sker i en ferie
Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter skolens ledelse, klasselæreren og kontaktpædagogen. Ledelsen drager omsorg for det videre forløb.
Skolens ledelse orienterer medarbejderne og klasserne første dag efter ferien om forløbet.
Den person, der først får kendskab til hændelsen, giver hurtigst muligt besked til skolens ledelse.
Det er klasselærerne og primærpædagogerne, der har ansvaret for, at eleven bliver modtaget godt, når barnet helst så hurtigt som muligt efter dødsfaldet og begravelsen kommer tilbage.
Det er klasselærerne og pædagogernes opgave at sørge for, at klassens øvrige elever/de andre børn på stuen får en ordentlig snak om det, der er sket. Hvis klasselæreren eller pædagogen ikke kan klare det, må han/hun sørge for, at en anden person med nær tilknytning til børnegruppen kan gøre det.
Det er vigtigt, at klassens øvrige lærere samt de andre pædagoger viser, at de ved, hvad der er sket.
Hvis man ved, at elever har været udsat for specielle situationer, skal man over for det barn være opmærksom på sorgreaktioner – hos nogle kommer reaktionerne hurtigt, hos andre kan der gå længere tid.
Reaktionerne kan fx være:
Endvidere bør kolleger til den eller de klasselærere eller pædagoger, der har været igennem en omsorgsbearbejdning være opmærksom over for kollegaen, så vedkommende også får mulighed for at få bearbejdet sine følelser.
Det er lederens opgave at sammensætte den gruppe medarbejdere som er ansvarlig for, at omsorgsplanen bliver overholdt.
Kontoret 54920100
Revideret 2024.